Introduktion af nye medarbejdere

BRUG FOR AKUT HJÆLP NU?
RING PÅ TLF:

2463 9591

Mere end blot et håndtryk

Virksomheder skal kende værdien af at introducere medarbejderne på en god måde. Det er vigtigt, at den nye medarbejder hurtigt får viden og et forhold til virksomheden, fordi det er  med til at skabe medarbejdere, der trives og er positive. Med andre ord kan man sige, at introduktion af nye medarbejdere handler om, at de bliver klædt godt på, både fagligt og kulturelt, så de nemt kan begå sig i virksomheden fra dag ét.

Introduktionen af den nye medarbejder er ikke slut efter de første arbejdsdage. De første 30 dage er det tidsrum, hvor den nye medarbejder danner sig et indtryk af virksomheden. Det kan derfor være en god idé at afsætte noget tid til at få snakket om, hvad den nye medarbejder har gjort sig af overvejelser i forhold til virksomheden og introduktionsforløbet. Derudover vil det give mening at evaluere over de første 3 måneder. 

Vil du have mere inspiration til, hvordan en god introduktion praktisk kan tilrettelægges, bidrager LUNDQUIST Human Resource gerne hertil.

Hvad kan en introduktion eksempelvis bestå af?

  • at fastholde den nye medarbejders motivation for virksomheden – også inden første arbejdsdag
  • at introducere den nye medarbejder til det team eller den afdeling, vedkommende skal tilhøre
  • at tildele en ”buddy”, der kan tage den nye medarbejder under sine vinger
  • at udarbejde en plan for introduktion og løsning af arbejdsopgaver for de første uger
  • at sikre, at arbejdspladsen er klar med PC, telefon, nøgler, visitkort etc.
  • at gennemføre introduktionsmøder med nøglepersoner fra andre afdelinger herunder også overlevering af virksomhedens værdier og missioner
  • at gennemgå personalehåndbogen og de forskellige retningslinjer, der gælder på virksomheden.

Har du brug for hjælp til at håndtere introduktionen af nye medarbejdere?